onsdag 2 januari 2013

Färska vietnamesiska vårrullar

Idag hade jag tänkt experimentera lite med sojamjöl. Rätten jag hade tänkt laga var Hue Pancakes, en sorts pannkakor som serveras fyllda med en massa gott och doppas i en dippsås. Nåja, troligtvis hade jag för mycket mjöl i smeten för det blev inga bra pannkakor och de gick sönder när jag skulle vända på dem. Grrrr, va sur man blir! Men så kom jag på att det fanns rispapper i skafferiet så det fick bli vårrullar av det hela istället.

Alltså stekte jag pannkakor gjorda på en liten burk kokosmjölk, en deciliter sojamjöl, två ägg och lite vatten och salt som stektes i olja innan de strimlades. Därefter torkade jag ur pannan och stekte skivad ostronskivling med en vitlöksklyfta och en halv hackad chili och en matsked fisksås. Lite koriander och mynta hackades vid sidan om. Varje rispapper blöttes i ljummet vatten tills det var mjukt och fylldes sedan med äggröra, kokt kyckling, svamp, koriander, mynta och böngroddar innan de rullades ihop. Till detta serverades en dippsås (jag hittade min i kylen, köpt i asiatiska butiker, typ för dumplings) som blandades med lite extra hackad chili.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar