måndag 21 januari 2013

Come-back fläsk med egg-fried bulgur

I mellandagarna, när vi var på GI-paus, besökte vi restaurangen Peony här runt hörnet. En recension som vi hade läst innan tipsade om Comeback fläsket, eller twice-cooked pork som verkar vara dess riktiga namn. Det var urgott! Och sen dess har jag tänkt på den rätten så nu var det dags att provlaga den. Enligt sägen får den enbart serveras den äkta mannen av sin fru, men i avsaknad av äkta make denna vecka fick det bli min partner in crime, C.

Butiken hade bara rimmat sidfläsk så jag tog det även om jag egentligen ville ha färskt. Nåja, hela biten fick koka i vatten i ca 25 minuter. Därefter skulle det kylas ner i minst en timme, men vi var för hungriga för det.

Under tiden kokade jag bulgur i lite kycklingbuljong. När det var klart, värmde jag upp olja i woken och stekte bitar med vitkål. Efter en stund hällde jag i bulguret och stekte det tillsammans en stund innan två ägg knäcktes i. Jag smakar av bulgurn med lite sesamolja och soja. Lite hackad vårlök på bulgurn så är det klart.

Woken diskas och i hälls ny olja. Purjolök och sockerärtor som båda skurits i ca 1 cm stora bitar steks i oljan tills de mjuknat. Därefter tog jag ut grönsakerna och hällde i en ny skvätt olja. Sidfläsket hade jag innan, skurit en gång på hälften på längden så det blir två långa bitar som är ca 3 cm på bredden. Varje bit skars i tunna bitar som åkte ner i oljan och fick steka i ca 2-3 minuter tills de var krispiga. Häll av överflödig olja men spara en skvätt till såsen. Fläsket sköts till sidan och i oljan åkte två teskedar söt svart bönpasta (tian mi jiang), två teskedar svart bönpasta som var blandad med vitlök samt en tesked chilibönpasta (som kan ha mer av men jag är inte förtjust i stark mat) (och förresten, om du inte orkar köpa allt detta, köp då bara den söta svarta bönpastan och i stället för chilibönpastan skulle man säkert kunna använda sambal badjak). Blanda runt allt detta i oljan och blanda sen i fläsket och därefter har du i grönsakerna igen. Smaka av, men eftersom jag har använt rimmat sidfläsk behövdes inget salt. Supergott blev det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar