onsdag 23 januari 2013

Shawarma med tabouleh och hummus

Ni vet när man bara blir sugen på grej och bara måste ha det? Ja, så var det för mig när jag läste artikeln om Falafelkungen och jag har nu preppat i två dagar för denna rätt. Shawarman började jag marinera igår, det var alltså skivad ryggbiff som jag marinerade i vitlök, paprikapulver, spiskummin, en peperocini, 1 tsk ättika och så salt och rapsolja. Allt i en plastpåse i ett dygn. Detta kött fick sen komma ut så det blev rumstempererat innan jag stekte det med lite purjolök.

Imorse lade jag dessutom kikärter i blöt som jag nu på kvällen har kokat. Koktiden brukar ta runt en timme. Därefter blandas de helt enkelt med tahini, vitlök, citron, olivolja och vatten. Lägg upp det på en tallrik, ringla över olivolja och strö över lite paprikapulver. Obs! ett fjärdedels paket med kikärter räcker gott och väl! Jag kommer nu äta hummus tills det kommer ut ur öronen, och ändå frös jag in hälften av de kokta kikärterna...

Till detta har jag även gjort taboulehn från samma artikel med den överblivna bulgurn, tre knippen hackad persilja, två stora tomater, lite purjo, en handfull hackad färsk mynta och så en dressing gjord på vitlök, citron, olivolja och salt. Inte mitt eget recept denna gång men nog så gott. Det hade varit sjukt gott med en brödbit till, så ni som inte går på GI, gör denna rätt och ät en massa bröd även för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar