torsdag 8 november 2012

Kashk-e bademjan - iransk aubergineröra

Kashk-e bademjan - mother of all dips även kallad. I alla fall i mina ögon! Guacamole, hummus och baba ganoush - släng er i väggen! I kväll är jag ensam hemma och till middag blev det den här goda grytan som jag lagade för ett tag sedan. På vägen hem gick jag förbi ICA Sabbatsberg för att hämta våra tackkort till bröllopet och gick in och såg att de hade bra pris på auberginer (bademjan). Häromdagen när jag var hemma hos fadern fick jag med mig en burk kashk som är vasslen av yoghurt som fått bli till en tjock smet så jag tänkte att jag helt enkelt får ställa mig och göra en liten god röra att smaska på! Väldigt enkel att göra och du har alla ingredienser hemma (förutom kanske kashken då, men det går att byta ut mot yoghurt eller creme fraiche).

Kashk-e bademjan - iransk aubergineröra
4 pers
 
2 auberginer
2 gula lökar
5 vitlöksklyftor
matolja
1 burk torkad mynta
1 msk tomatpuré
vatten
2 msk + 3 msk kashk eller crème fraîche
valnötter

Börja med att slänga in några auberginer i ugnen på högsta värmen i en timme. Skåra dem lite så att ångan kommer ut. Under tiden steker du två hackade lökar och fem vitlöksklyftor i lite olja. I en mindre panna häller du lite olja och när oljan blivit varm häller du i torkad mynta som får steka med och bli krispig. När löken har mjuknat har du i ungefär hälften av myntan i lökblandningen och har därefter i en matsked tomatpuré. Häll i ett glas vatten och låt allt koka ihop så det blir en tjock smet. När auberginerna är klara, lossar du på skalet och har i köttet i löksmeten. Puréa allt med stavmixer och blanda i två matskedar kashk. Salta och peppra. Lägg upp aubergineröran på en fin tallrik, ringla över lite mera kashk och strö över valnötter och den resterande myntan. Hade detta inte varit en GI-blogg hade jag ätit röran tillsammans med bröd, men nu äter jag den som den är. Enda problemet med iransk mat är att den inte ser så fin ut på tallriken. Men god så in i Norden!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar