lördag 17 augusti 2013

Pulled pork

Fläskfilé är verkligen inte min grej. Har aldrig riktigt tyckt om smaken, och tycker att den oftast blir väldigt torr och tråkig och att det oftast blir så mycket bättre med något annat kött eller styckningsdel. Nu råkade det finnas billig fläskytterfilé i butiken så jag köpte en bit ändå och tänkte att med lite marinad och bea så blir det nog bra på grillen men när jag sen vaknade nästa morgon var grillad fläskytterfilé det sista jag var sugen på denna sista kväll på landet. Regnet låg i luften och temperaturen var närmare höst än sommar. Nej något lite mer värmande måste det bli. Fläskytterfilén åkte i en gryta tillsammans med en massa annat gott och har fått puttra hela dagen medan vi byggt vidare på vår bokhylla som vi ska ha i lägenheten i stan. Till pulled porken serveras en syrlig morotsslaw, crème fraîche, skivad avokado och fullkornstortilla. I den här pulled porken är det ingen bbq-sås eller coca cola. Den söta smaken kommer från äppeljuice och stevia. Jag hade heller ingen chili hemma så det fick bli min gamle vän harissa istället.

Pulled pork
4 pers

1 fläskytterfilé
6 msk äppeljuice
2 msk harissa
1 hönsbuljongtärning
1 dl vatten
2 tsk stevia
1 msk dijonsenap
1 msk rödvinsvinäger
1/2 msk malen koriander
1 msk malen spiskummin
2 msk tomatpuré
2 tsk liquid smoke
4 timjankvistar
3 lökar, skivade
3 vitlöksklyftor, skivade
2 msk whiskey
svartpeppar
salt

Sätt ugnen på 125° C. Lägg alla ingredienser i en gryta och ställ in den i 5-6 timmar. Riv köttet i strimlor med gafflar. Ställ grytan på spisen och låt puttra ihop i ca en timme.

Morotsslaw

2 morötter, skalade och rivna
1 lime, saften
1 vitlöksklyfta, pressad
1 tsk majonnäs
salt 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar