måndag 14 januari 2013

Cottage pie

Den här rätten har jag varit sugen på länge! En härligt mustig köttfärsgryta med ett täcke av linser och blomkål. Att det blev cottage pie och inte shepherd's pie beror mest på att det var extrapris på blandfärsen på ICA. För medan jag googlat efter recept på dessa två har jag förstått att den senare är gjord på lamm och den första på nöt. Att jag valde blandfärs berodde mest på att jag gillar smaken av den färsen mer och tycker att den är saftigare en enbart nöt.

Börja med att blötlägga 50g torkad karl-johansvamp i kokhett vatten i ca en halvtimme. Under tiden steker jag en hackad lök mjuk i smör och tillsätter sedan tre vitlöksklyftor. När dessa mjuknat har jag i blandfärsen (750g). Vid det här laget är svampen klar, så jag häller av vattnet (men sparar det), hackar svampen och har i. Därefter häller jag på typ 1,5 dl rödvin som får koka in tillsammans med 2 msk fin balsamvinäger. När dessa kokat in fyller jag på med oxfond (just nu provar jag det som heter fond du chef beef så jag hade i en sån kapsel), svampbuljongen, lite soja, en skvätt worcestershiresås och ca 1,5 msk tomatpuré samt lite rosmarin och lagerblad. Eftersom jag gillar lite bit i min mat, slinker även en tesked av min gode vän sambal badjak med i grytan. Detta får sedan koka tills nästan all vätska försvunnit. Smaka av med salt och peppar. Precis på slutet har jag i en handfull frysta ärtor.

Samtidigt som jag lagar själva köttfärsen, kokar jag även röda linser i vatten. När linserna är nästan klara har jag ett helt blomkålshuvud som jag delat i små bitar. När allt är klart, häll det genom durkslag och låt allt vatten rinna ut. Sen, tillbaka ner i kastrullen och blanda i 2 dl cheddar, 2 äggulor, salt, peppar och muskot.

Först i med köttfärsen i en ugnsform och så linsmoset ovanpå. Är man mästerkock så spritsar man nog ut moset, jag kör bara vågor med gaffel. In på 180° i 25 minuter. Idag serveras pajen med brysselkål. Dock är det bara jag som äter idag eftersom E har legat sjuk idag och anser att man får äta kanelgifflar och lösgodis om man varit sjuk...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar