onsdag 9 januari 2013

Consommé med pocherat ägg och pastavirvel


Idag är jag ensam hemma nu på kvällen. Har dessutom jobbat hemma hela dagen och försökt mota bort den förkylning som jag känner börjar knacka på dörren. Då är man i behov av finfin mat ska ni veta! Lite överbliven fullkornspasta i kylen blev det som fick mig att börja fundera på vilken mat jag skulle laga idag. I en kastrull värms Campbell's consommé upp. Smaka av och häll i en skvätt cognac (eller sherry för den delen om du har den, min sherry är kvar på landet, något jag svär över titt som tätt) och en timjankvist som du plockar bort innan du serverar. Låt sjuda en stund. I en traktörpanna pocheras ett ägg. Den överblivna pastan rullas till en liten virvel som läggs i en djup tallrik. Det pocherade ägget läggs ovanpå pastavirveln och sen hälls consommén på runt om alltihop. Lite hackad gräslök runt om. Lite parmesan kanske? En middag värdig en mästerkock, eller i alla fall en som sitter framför mästerkock och lipar varje gång någon går vidare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar