lördag 26 januari 2013

Ugnsstekt fläsksida med varm italiensk sallad

Till huvudrätt idag blir det - japp ni gissade rätt - ännu en fläsksida. Om jag ska vara helt ärlig så börjar jag tappa lite intresset för fläsksida. Det är fortfarande bland det godaste jag vet men samtidigt börjar jag sukta efter en god kyckling igen så det är möjligt att jakten på den perfekta porchettan kommer att stanna av lite i den närmsta framtiden. Kollegorna på jobbet här också kommenterat att det är mycket fläsk på bloggen så jag lovar att dra ner lite på det. MEN, hittar jag en liten griskulting som får plats i ugnen så kommer det att dyka upp här, det lovar jag!

Kvällens rätt startades redan igår kväll, såsom det var tänkt förra gången, jag skårade alltså svålen (som tyvärr visade sig vara rätt tunn) och hällde salt på hela svålen så det åkte ner i skårorna. Sen har det fått ligga i kylen i ett helt dygn utan plast över. Själva tillagningen gör vi på samma sätt som förra gången, dvs steker först svålsidan knaprig i stekpanna och sen in i ugnen men vi har en massa örter under köttet, lagerblad, timjan och vitlök. Och så in i ugnen i ca 50 minuter på typ 160°. Tyvärr blev inte kvällens kött så bra, jag tror jag faktiskt föredrar det rimmade köttet. Dessutom blev inte svålen krispig utan snarare mjuk och seg, blä. Om du vill ha ett bra fläskrecept kolla in de tidigare recepten under fläskkott-etiketten.

Ca tre timmar innan vi ska äta halverar jag en massa körsbärstomater som får gotta sig i ugnen på 130° i två timmar tillsammans med ringlad olivolja och honung, salt, peppar och timjan. Sista timmen dras värmen upp eftersom fläsket ska in så ha koll på tomaterna så de inte börjar ta för mycket färg. I värsta fall, ha på lite folie över tomaterna. Dessa blandar vi med en massa grillade grönsaker såsom fänkål, zucchini och romansallad som efter grillning i grillpanna blandas med tomaterna i en vinägrett gjord på olivolja, vitlök, citron, salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar