måndag 7 januari 2013

Lentejas - Spansk linsgryta med kryddig lammkorv


Efter helgens festligheter passar det bra med något lite enklare (och billigare!). Den här rätten är inspirerad av spanska rätten lentejas caceras. Enkel med god gryta gjord på gröna linser. Lentejas brukar göras med jamón serrano och chorizo på fläskkött men jag gör den idag på kryddig lammkorv och har resterna från skysåsen från i lördags som buljong. Lök, chili och vitlök hackas och steks mjuka i lite olivolja. Hacka en eller två tomater och ha i blandningen, därefter pudrar du över en tesked pimentón de la vera eller annat paprikapulver. Därefter häller jag i linserna och skyn och fyller på med kallt vatten så allt täcks och kokar tills linserna mjuknat och vattnet kokat in. Torkar grytan ut är det bara att späda med mer vatten. Lammkorven steker jag vid sidan av och lägger i grytan mot slutet. Smaka av med salt och peppar. Jag hade tänkt ha en klick crème fraîche till grytan men jag hade ingen hemma, så jag hällde på en skvätt grädde över det hela istället! Funkade lika bra! På toppen ligger lite timjan. Jättegott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar