söndag 2 september 2012

Sushistrutar med köttfärs

Efter helgens tripp blev jag oerhört sugen på sushi. Vissa säger att sushi funkar bra när man kör GI, andra säger att det är en BIG NO NO. Jag litar på den senare. Men sugen på sushi kan man ju bli ändå! En gammal kollega visade mig en gång hur man gör sushi med köttfärs, något som jag tycker är supergott! Jag fräser lök, vitlök och chili i lite matolja. Därefter lägger jag i köttfärsen och bryner den. När den är genomstekt häller jag i sesamolja, soja, salt och peppar och låter koka ihop. I en kastrull kokar jag upp vatten och häller i quinoa som får koka i en kvart med lite salt. I slutet häller jag i en tesked äppelvinäger och rör om. Som tillbehör skivar jag tunt avokado, gurka och vårlök. Dessutom steker jag tunna tunna omelettpannkakor (endast ägg, salt, peppar och sesamkrydda) som jag rullar ihop och skär i tunna strimlor. Dela noriarki på hälften. Klart! Enkelt och supergott. Lägg lite av allt på ena delen av arket. Häll över lite majonnäs och rulla ihop till en strut. Doppa i soja med lite wasabi.



Vad heter smaklig måltid på japanska?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar