måndag 17 september 2012

Färskostfylld panerad strömming med blomkålsmos

Jag vet vad ni tänker, panera gör man ju i mjöl och det är ju inte GI. Idag hittade jag bovetemjöl. Det visade sig att bovete är gjort på en ört som är kusin med rabarbern och har lågt GI. Nu öppnar sig en helt ny värld! Jag tänker mig panerade saker, kanske pannkakor och kanske till och med... nej, jag vågar inte tro det... bröd?!


Nåväl, den lycka som infann sig när jag hittat bovetemjölet kan ni ju tänka er! Jag sprang sedan till fiskdisken och köpte strömming. Filéerna saltades och pepprades, fylldes med Philadelphia med gräslökssmak och sattes ihop två och två innan de (dubbel!) panerades och stektes i smör. Blomkålsmoset är detsamma som jag gjorde till renskavsgrytan häromdagen. Så fantastiskt gott! Det är senapen som ger moset den underbara smaken. Servera med citron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar