tisdag 25 september 2012

Kebab-e kobideh - iransk köttfärskebab

Det finns inte mycket som slår iransk kebab enligt mig. Det stooooora lasset av ris som man har en klick smör på, löken och kryddorna som serveras vid sidan om, den stekta tomaten. Bästa är när man blir bjuden hem till pappa och kebaben tillagas på grillen. Näst bäst, är att besöka en av stans många iranska restauranger som alltid har kebab på menyn. Kobideh betyder malen dvs köttfärs. Det finns självklart många andra varianter på kebab också men den här tycker jag är bäst helt klart! Köttfärssmeten är inte annorlunda mot vanlig köttbullssmet men den blir saftigare tycker jag. Blanda en riven lök, ett ägg, nötfärs, salt och peppar. Forma till avlånga tillplattade stänger och lägg på en plåt tillsammans med några tomater som du halverat och grilla allt högst upp i ugnen tills de är klara.

I stället för ris kör vi idag blomkålsris. Dvs riven blomkål som kokat i ca en minut. Nu säger ni så klart, jisses vad jobbigt att riva ett helt blomkålshuvud men det är då man tar fram den där apparaten man fick för tusen år sen för att man trodde att självaste bakgenen skulle komma med när man fick den. Sätt fast rivjärnsfunktionen och vips så har du trollat ett helt huvud till ris på en sekund. Jag kokade en liten bit av blomkålet i saffransvatten i stället för vanligt vatten för att få olika färger på riset.


 Till middagen i kväll skulle vi även en spenatyoghurt till (receptet hittar du här) men såklart var spenaten slut så det fick bli yoghurt med en vitlöksklyfta och hackad mynta i stället. Dessutom serveras ofta mycket kryddgrönt och lök till och så den syrliga kryddan sumak (som jag trodde jag hade i skafferiet men det visade sig vara torkad lime i pulverform. Tråkigt iofs men jättekul eftersom man kan göra mycket gott med torkad lime och jag visste inte ens att jag hade sån hemma!). En stor klick smör på blomkålsriset och så är är det klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar