tisdag 11 september 2012

Asiatisk lax med quinoa och stekta grönsaker

Det märks att jag börjar bli frisk när jag börjar rota i skafferiet för att se vad jag kan laga för middag. Denna gång hittade jag lax i frysen. Eftersom jag inte var redo att gå utanför dörren använde jag mig endast av ingredienser som fanns hemma. Jag började med att marinera laxen i soja, limejuice, chili och honung smaksatt med ingefära i dryga timmen. Därefter kokade jag quinoa i lite buljong. Ta ut laxen ur kylskåpet så den inte är superkall när den steks. de grönsaker jag hade hemma var en zucchini och lite gammal romansallad. Jag skivade zucchinin och stekte alla grönsaker i grillpannan. När de var färdigstekta la jag dem i en marinad gjord på lite olja, lite sesamolja, mynta, vitlök och limeskal. Sist stekte jag laxen. Blanda i lite cashewnötter i quinoan. Et voilà, en riktigt trevlig liten rätt! Pressa över lite extra lime om det skulle behövas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar