måndag 24 september 2012

Marockanska ägg

Idag var det faktiskt grön ärtsoppa med mynta och citron på menyn men så blev jag så himlans sugen på något lite kryddigt och mustigt, och eftersom jag hade handlat för ärtsoppan fick jag helt enkelt bygga den här rätten på sådant som jag hade hemma. En trevlig och snabb rätt med ägg kokade i en tomatsås med marockanska kryddor. Jag skulle vanligtvis ha ätit den här med bröd men nu fick det bli med svarta bönor i stället.

Det närmaste jag kommit Marocko är faktiskt Bangkok. Det låter ju helknasigt, jag vet! Men under en resa till Thailand för ett par år sen hade jag och E bokat ett hotell i Bangkok som visade sig ligga i de arabiska kvarteren. Det visade sig bli en helt fantastisk kulinarisk upplevelse. Eftersom vi redan hade varit två veckor i Khao Lak hade vi börjat tröttna på thaimat och gick därför bara på marockanska och egyptiska restauranger. Så god mat! Är det någon som vet om det finns någon marockansk restaurang i Stockholm? Tipsa mig i så fall!

Nåja tillbaka till rätten! Börja med att steka en lök så den blir genomskinlig. Ha i fyra hackade vitlöksklyftor och en peperoncini och låt steka med. Ha i lite garam masala och paprikapulver och låt det steka med en stund innan du häller i en burk krossade tomater, lite vatten, socker, salt och peppar. Låt koka ihop. Därefter häller jag i en burk svarta bönor som har sköljts i vatten. Gör sedan fyra gropar i tomatsåsen och knäck i ett ägg i varje grop. Låt puttra i ca fem minuter tills äggen är klara. 


Update: Oj, det blev rätt starkt! Med en klick turkisk yoghurt på tomatsåsen blev det toppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar