lördag 1 september 2012

Kräftor!

Dagens kräftkalas är faktiskt det tredje för mig i år. Finns det något bättre än kräftor? Jag tror inte det! Eller jo, det skulle kanske vara västerbottenpajen som serveras till. E och jag fick lite panik när vi insåg att pajdeg inte fungerar med vår diet. Ja, den paniken varade inte särskilt länge då vi kom fram till att vi helt enkelt skippar pajdegen.  Receptet som jag brukar använda mig av är från Arla, dock såg jag att de ändrat i receptet i den nya appen, så nu får jag ha båda apparna så att jag kommer åt mitt pajrecept. Ett ägg och två äggulor blandas med 2,5 dl vispgrädde, salt, vitpeppar och en hel riven ost (ja alltså en sån där trekant, inte hela osten!). Lägg i en ugnssäker form. Jag brukar toppa pajen med tomatskivor och så in i ugnen på 200°C i en halvtimme ungefär.


Hanna har bakat en vanlig paj också för icke-GI-ätarna. Kräftkalas på lördagen på tjejresan är tradition. Hanna som är veg äter kronärtskocka i stället. Skål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar