söndag 23 september 2012

Middag på F12

Har varit borta från bloggen i ett par dagar. Det beror på att vi inte har ätit hemma utan varit på olika jobbmiddagar och annat skoj. Det skojigaste var nog igår kväll då vi hade bestämt oss för att fira att vi i slutet av den här månaden har varit gifta i ett halvår. Vi bokade bord på F12! Vilken mat! Vid sådana tillfällen går det inte att köra GI så jag måste erkänna att det även slank ner ett par brödskivor under kvällen. Vi har ätit på F12 en gång tidigare, när vi firade min födelsedag för ett par år sedan. Vid den tiden led jag ofta av halsbränna och jag hade fått halsbränna efter att ha ätit lunch den dagen. Vid femte rätten till middagen mådde jag så dåligt och var så trött att jag knappt kunde sitta i min stol längre. Den här gången var det dock inga problem att få i sig all den goda maten!

Stora delar av måltiden var gudomliga! Hummer med en sås gjord på dragon och ostron var en ny smakkombination som jag kommer att prova hemma någon gång.  Blomkålspuré serverades med en kaviar, frusen vit choklad, brödsmukor och gräslök och var jättegott! Kvällens höjdare var en Sveziafylld ravioli som serverades med tryffel, kronärtskocka och en buljong gjord på avkoket av kronärtskockan. Avkoket ska jag prova använda någon gång, det var fantastiskt gott och mustigt. En stor favorit hos mig är foie gras och ni kan ju tänka er min glädje när den femte rätten som serverades var just foie gras! Denna gång serverad med brioche och vit persika. Tyvärr hade de även hällt på en sås gjord på lakritsrot och kastanjehonung som jag tyckte förstörde lite.


De två varmrätterna var även de gudomliga. Kummel serverades med pocherat lantägg och ett skum gjort på alger. Å så gott det var! Efter detta serverades gräsand som var skjuten av självaste Danyel Couet! Till sist kom en fantastiskt god fårost med kvitten och därefter desserten som var glass gjord på getmjölk. Jättegod och jättelen! Nu är ju inte jag något stort dessertfan så jag hade nog klarat mig med enbart en dessert. Dessert nummer två  var en hallonsorbet med smulade vaniljdrömmar.


Helt klart ett fantastiskt sätt att fira att man varit gift i sex hela månader!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar