torsdag 6 september 2012

Mexikansk afton

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i tacos. I alla fall inte tacos i svensk bemärkelse och det var inte förrän en god vän till mig serverade tacos fast med beef chili i stället som jag insåg det fantastiska med mexikansk mat. Att göra en god chili tar lite tid men det bästa är att man då kan passa på att göra mycket och frysa in. Det gör alltid jag och när vi väl blir sugna på mexikanskt är redan köttet klart. Börja med att bryna kött i lite olja. När du brynt allt kött tar du ut det och steker lök, vitlök (mycket) och chili (mycket) i lite mer olja. Lägg därefter tillbaka köttet och häll på krossade tomater, oxfond, spiskummin, lagerblad, honung, harissa, limesaft och liquid smoke (om du inte har det, stek bacon tillsammans med köttet) och låt puttra i två timmar. Häll därefter i kidneybönor. Klart!

Till chilin serverar vi lök, tomater, creme fraiche och ostflarn (i stället för nachos). För att göra ostflarnen blandar du riven ost med några äggulor. Riven ost går att köpa i enkilospåsar på de flesta affärer. Perfekta att ha i frysen! Sen tar du bara ut så mycket som du behöver, tinar den och blandar med äggulorna. Lägg ut små högar på bakplåtspapper och tryck till dem så de blir platta. In i ugnen på rätt högt i ca en kvart. Mycket godare än nachos! En annan variant, som du också kan se på bilden här nedan är att lägga allt i salladsblad. Lite kladdigare men funkar bra!


Och!! icke att förglömma den fantastiska guacamolen! Köp för guds skull inte färdig guacamole, usch jag mår dåligt bara jag tänker på sån där guaca på burk! Nej, istället tar du en chili som du hackar, en eller två vitlöksklyftor som du river och häller i limejuice och salt. Här är det viktigt att smaka av så det blir rätt mängd av allt för det är nu det är som enklast att justera. Därefter mosar du tre-fyra mogna avocados med gaffel rakt ned i limejuicen och hackad koriander. Går på en sekund att göra och SÅÅÅÅ fantastiskt gott!

1 kommentar: