måndag 13 maj 2013

Salvia och parmalindad fläskkotlett med brynt smörsås och parmesanblomkål

När min mor fyllde sextio åkte vi hela familjen till Rom. Nu råkade det vara så att vi alla lyckades få ledigt i augusti och inte tänkte vi mer på det utan snarare att ja, det skulle väl vara varmt men skönt ändå! Ja, lite varmt var inte en överdrift kan man ju säga. Jag minns första dagen då vi bestämde oss för att åka till Colosseum allihopa. Vi var alla helt knallröda i ansiktet av hettan därinne och kom pustande ut därifrån.

Nåja, det blev en bra resa trots värmen och ett matminne jag har därifrån är när vi hade varit i Vatikanen. Jag och E tappade bort de andra inne i Peterskyrkan när vi hittade gången ner till kryptan där bland annat Drottning Kristina ligger. Från kryptan begav vi oss sedan till vatikanmuseet där vi promenerade genom de oändliga rummen fram till Sixtinska kapellet och var därefter vrålhungriga. En kollega hade tipsat om en bra restaurang men tyvärr var den stängd när vi kom fram. Vi frågade taxichauffören om hon kunde rekommendera en bra restaurang i närheten och hon tog oss till en lugnt ställe där det bara var vi och ett bord till. Vi åt en fantastisk trerätterslunch med bl.a. fantastiska zucchiniblommor. (Åh påminn mig om att plocka zucchiniblommor i sommar och äta, ok ätandet behöver du nog inte påminna mig om, det lyckas jag oftast rätt bra med.) E beställde saltimbocca till huvudrätt. Vad jag åt minns jag inte. Jag minns bara att den saltimboccan var helt fantastisk och smälte i munnen. Smaken av salt skinka, kalven och salvian, åh jag dör!


Detta lilla minne dök alltså upp medan vi satt ute och tog en liten aperitif med lite prosciutto, queso manchego och lite ananas samtidigt som vi funderade på vad vi skulle göra av biten fläskkotlett vi hade tagit fram. Det blev alltså en variant på saltimbocca fast med fläskkött. Till köttet gjorde vi en brynt smörsås och folielindad blomkål. Och så grillade plommonkvisttomater. Gott.


Salvia och parmalindad fläskkotlett med brynt smörsås och parmesanblomkål
4 pers

Köttet
4 fläskkotletter
4 skivor parmaskinka
8 salviablad
salt, peppar

Såsen
75 g smör
2 msk olivolja
8 salviablad, hackade
1 vitlöksklyfta, skivad
1 citron, skalet rivet
salt, peppar

Blomkålen
1 blomkålshuvud, uppbruten i buketter
1,5 dl parmesan, riven
2 msk olivolja
1 vitlöksklyfta, hackad
salt, peppar

Gör folieknyten av alla ingredienserna till blomkålen. Lägg på grillen i ca 15 minuter.
Lägg salviabladen på köttet och linda in hela köttet i parmaskinkan. Salta och peppra och grilla 5 minuter på varje sida.
Smält smöret och låt det bryna tillsammans med olivoljan. Ha i salvian och vitlöksklyftan. Om vitlöken bränns kan du ta upp den och kasta den. Blanda i citronskalet. Salta och peppra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar