onsdag 29 maj 2013

Dubbelpanerad rödspätta med blomkålsmos och remouladsås

Idag är det back to basics. Vanlig enkel mat utan konstigheter. De har billig rödspätta på Daglivs den här veckan så jag passade på att köpa ett par. Hade aldrig rensat plattfisk tidigare i mitt liv men fick en lektion av kollegan J som tydligen inte gör annat än fiskar och äter rödspätta hela somrarna på landet. Vilken lycka! Läste en blogg tidigare idag om en tjej som hade lagat något liknande så jag kom på att jag också skulle göra panerad fisk med remouladsås för att visa hur min var. Tyvärr har jag glömt vilken blogg det var jag läste det på och där jag lovade att laga samma. Typiskt mig, guldfiskminne. Jag hade lite väl mycket creme fraiche och majonnäs i min remoulad den här gången, jag gillar den bättre när den är tjock i konsistensen och nästan som en köpe-potatissallad snarare än en sås, så läs receptet hellre än titta på bilden! Den smakade dock bra ändå!

Dubbelpanerad rödspätta med blomkålsmos och remouladsås
4 portioner

2 hela rödspättor, fileade
1,5 dl bovetemjöl
1 ägg
1 burk sesamfrön
2 dl parmesan
salt, peppar
30 g smör till stekning

Moset
1,5 st blomkål
1 msk dijonsenap
50 g smör
salt, peppar

Såsen
1,5 msk kapris, hackad
1 saltgurka, hackad
1 ägg, hackat
1,5 msk persilja
1,5 msk dill
1 msk dijonsenap
1 msk citron
1,5 msk creme fraiche
1,5 msk majonnäs
 salt, peppar

Filea fisken. Vänd den först i mjölet, därefter i ägget och sen i sesam-och parmesanblandningen. Fräs en rejäl klick smör i pannan och stek filéerna tills de är fina och gyllenbruna.

Koka blomkålen, mosa den och tillsätt smör och senap. Salta och peppra.

För såsen blandar du bara alla ingredienser. Piece of cake.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar