tisdag 28 maj 2013

Buffalo chicken wings med bluecheesedip

Ja ok, kanske inte den vanligaste rätten att äta en helt vanlig måndag, och särskilt inte till middag bara så där. Men, är man sugen så är man och ni som känner mig vet att jag alltid går på sug när jag planerar middagen. Jag fick gå runt rätt länge och kika på Daglivs innan suget dök upp - riktigt krispiga och syrligt kryddstarka kycklingvingar och en ädelostdipp till, precis så som man får dem på nån härlig bar eller restaurang i USA. Till det åt vi majskolv och refried beans med strimlad färsk lök på, bönorna är dock ej hemgjorda utan köpt på burk.

Buffalo chicken wings med bluecheesedip
4 pers

Kycklingen
900 g kycklingvingar, delade i två bitar
1 msk matolja
1 tsk salt
0,5 tsk cayennepeppar
1 dl mjöl (jag tog bovetemjöl)

1 vitlöksklyfta, pressad
100 g smör
6 msk Louisiana Hot Sauce
1 tsk Tabasco
1 tsk Worcestershiresauce
2 msk citronsaft
salt

Dippen
140 g ädelost
1,5 dl creme fraiche
1 vitlöksklyfta, pressad
2 msk citronsaft
salt, peppar

Sätt ugnen på 230°C. Dela kycklingvingarna så du får själva klubban och den platta delen, vingpsetsen kan du skippa. Lägg dem i en skål tillsammans med oljan och saltet och blanda runt så du täcker hela bitarna. Lägg därefter ner bitarna i en plastpåse som du hällt mjöl och cayennepeppar i. Knyt igen påsen och skaka tills de är helt täckta av mjölet. Lägg dem i en oljad panna och in i ugnen. Först 25 minuter, sen vänder du på dem och låter dem vara inne i 30 minuter till.

Under tiden blandar du alla ingredienser till marinaden i en kastrull och låter koka upp. Smaka av med salt och peppar.

Dippen gör du i en mixer. Smaka av med salt och citron.

När kycklingen är klar är den fint gyllenbrun. Häll marinaden över och blanda runt så den täcker överallt.

Njut.


Va slarvigt av mig att inte torka av tallriken innan jag fotade! Ska inte hända igen. Tjingeling!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar