torsdag 23 maj 2013

Halloumisallad med svarta bönor, quinoa och ruccoladressing

Igår på FB efterlyste jag middagstips eftersom min fina vän H skulle komma över. Hon är vegetarian och vi ville äta GI och jag insåg att det skulle bli lite av en utmaning för mig. Gå gärna in på Facebooksidan och kommentera, eller varför inte göra det här? Jag blir bara glad av interaktion. Hur skulle du ha gjort den här rätten? Eller finns det något särskilt tillfälle då du kan tänka dig att laga just en särskild rätt? Där kan du också se bild på den ramslöksplanta som kom med posten igår från den här bloggaren.  För tillfället är plantan planterad i ett gammal tvättkittel på vår uteplats men ska planteras om ute i trädgården på landet så fort vi får möjlighet att åka ut.

Nåja kvällens rätt blev i alla fall en halloumisallad och blev väldigt lyckad. Funkar perfekt på en härlig sommardag, eller också på en lite gråmulen dag som igår. Tyvärr fick H vänta rätt länge på att bli serverad. Jag vet inte vad det var, kanske är det mina promenader till och från jobbet som gjort att jag är alldeles vimsig när jag kommer hem. Vid åtta satt vi i alla fall till bords, och det var nog en timme senare än vad jag hade räknat med. Sorry H, hoppas du inte hungrade ihjäl!

Halloumisallad med svarta bönor, quinoa och ruccoladressing
4 pers

1 paket halloumi, skivad
1 paket pärltomater, delade itu
100 g champinjoner
olivolja
salt, peppar
1 påse babyspenat
2 dl quinoa
1 burk svarta bönor, avrunna
0,5 röd lök, småhackad
citron i klyftor

Dressingen
1 påse ruccola
1 dl gräddfil
1 tsk fransk senap
1 msk citron
1 vitlöksklyfta
salt, peppar

Sätt ugnen på 150º C. Lägg tomaterna i en ugnsform med lite olivolja och salt och in i ugnen i en timme. Efter en timme lägger du i champinjonerna och låter dem steka med. Koka quinoan som det står på paketet. Blanda den sedan med bönorna, häll i lite olivolja, salta och peppra. Stek halloumiskivorna i en torr stekpanna. Lägg ruccolan i en mixer tillsammans med övriga ingredienser och mixa till slät dressing. Vi lade upp först spenaten, sen bönröran, sen champinjonerna och tomaterna. Därefter halloumin och så strödde vi löken över innan vi hällde på dressignen och lite olivolja. Jättegott blev det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar