fredag 24 maj 2013

Albóndigas con salsa de almendras - spanska köttbullar i mandelsås

Jag har många matminnen från min tid i Spanien. Jag tror att det var under den tiden som mitt matintresse började blomma. Visst hade jag alltid varit intresserad av matlagning (tack Mamma för Kalle Ankas kokbok när jag var tiny!) men under året i Granada gjorde jag och C en deal. Dealen gick ut på att hon städade åt mig så länge jag såg till att det alltid fanns mat på bordet, hur jag lyckades med den dealen kan jag inte förstå men vi var båda väldigt nöjda med vår del, eller vad säger du C? C:s mamma gav oss en prenumeration på Allt om mat som skickades ner till Andalusien och vi lusläste den och lagade allt möjligt gott.

Lägenheten vi bodde i delades med två spanska tjejer, Desiree och Tere. Tjejernas föräldrar bodde i pueblos utanför Granada och de åkte båda ofta hem för att hälsa på. När de kom tillbaka in till stan hade de väskorna fyllda med mat som deras mammor hade lagat. De hade så mycket mat med sig att Desiree var tvungen att köpa en extra frys som hon hade i vårt vardagsrum. Varje lunch dök hon ner i den där frysen och drog upp något gott som hon värmde upp och åt med en bit baguette. Den här rätten, köttbullar i mandelsås, var en sådan rätt som jag ibland fick smaka på och som jag drömde om i flera år efter att vi hade flyttat hem. Det här är dock första gången jag lagar den. En sak jag gjorde fel, jag mixade inte mandeln tillräckligt fint. Så när ni ser den nu här, tänk snarare att den ska se ut som kycklingen i mandelsås jag gjorde för ett tag sedan snarare än grovkornigt som den här blev. Men smaken var det absolut inget fel på, snarare tvärtom.

Laga det här ikväll och köp hem en god baguette. Doppa brödet i såsen och skippa potatisen. Vi köpte lite fullkornsbröd men det var för syrligt och passade inte alls. I stället värmde vi på lite bulgur, ingen höjdare men Lidl, där jag handlade, har inte samma utbud av Low carb-bröd.

Albóndigas con salsa de almendras
6 pers

Bullarna
1 kg blandfärs
2 vitlöksklyftor, pressade
2 ägg
2 msk persilja
salt 
peppar
mjöl (jag tog bovetemjöl)
olivolja

Såsen
200 g sötmandel
4 vitlöksklyftor
3 dl vatten
1,5 dl vermouth
en nypa saffran
1 lagerblad
rikligt med peppar
salt

Börja med att blanda ingredienserna för köttbullarna och rulla till köttbullar stora som golfbollar. Rulla köttbullarna i mjölet. Värm upp olivolja i en stekpanna och stek på medelhög värme. Bränn inte köttbullarna! Plocka upp köttbullarna när de börjar bli klara, häll på lite vatten i pannan så bottenskrapet lossnar. Häll över i en gryta.

Skålla och skala mandeln. Stek den i olivolja. När den börjar ta färg lägger du i vitlöksklyftorna. När allt fått färg häller du allt i en mixer och fyller på med lite vatten. Mixa till en massa. Blanda övriga ingredienser i en kastrull tillsammans med bottenskrapet/oljan/vattnet och låt koka ihop i tio minuter. Blanda därefter i mandelmassan och låt koka lite till så det tjocknar. Lägg i köttbullarna och låt puttra några minuter. Strö över lite persilja kort innan servering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar