tisdag 12 februari 2013

Soppa på gröna ärtor och mynta med citron- och parmesankräm

Fettisdag idag och på jobbet skulle det serveras semlor. Jag hade bestämt mig för att även en person på GI-diet får äta EN semla, och min skulle intas idag. Tyvärr blev det inte riktigt som jag hade tänkt mig eftersom dagen har spenderats i sängen för att komma över en rejäl dänga av åksjuka. Helgen har spenderats med bästa tjejkompisarna i Sälen med mycket god mat, skidåkning och skratt, ja inte så mycket GI helt enkelt. För att komma tillbaka till vårt vanliga rutin lagas ikväll en enkel grön ärtsoppa med mynta:

Soppa på gröna ärtor och mynta med en citron och parmesankräm
4 pers

500 g gröna ärtor
ca 20 blad färsk mynta
0,5 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk smör
1 msk lantbuljong
6 dl vatten
salt, vitpeppar

2 msk crème fraîche
1,5 dl riven parmesan
rivet skal av en halv citron
svartpeppar
salt

Hacka löken och stek den i smöret. Ha därefter i resten av ingredienserna och låt koka i ca 15 minuter. Purea allt, passera genom en sil och häll tillbaka i kastrullen. Smaka av, salta och peppra. Blanda samman alla ingredienser för parmesankrämen, kan behöva extra salt. Lägg en klick i tallriken och häll på soppan. Och så lite peppar på hela kalaset!



Eftersom jag inte kunde få den fina semlan från fd luxbageriet fick det i stället bli en från xoko här på gatan där jag bor. Xoko vann dessutom semmeltestet vi gjorde på jobbet förra året (eller var det förrförra året, förra året var jag troligtvis på rejäl bantningskur eftersom jag skulle gifta mig några veckor senare). Gott!! Vi kommer in i GI-rutinen i morgon istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar