tisdag 5 februari 2013

Ghalie mahi - fiskgryta med koriander

När jag gick i första klass skulle vi skriva en uppsats om det som var det bästa vi visste. Vad handlade min uppsats om? Mat så klart! Och inte vilken mat som helst utan den här rätten. Den har varit min klara favorit sedan barnsben och är det fortfarande. Jag äter den dock inte lika ofta, troligtvis för att jag inte träffar mina underbara släktingar lika ofta längre och dessutom är det inte ofta man har tillgång till så mycket koriander som den här rätten kräver. Men vårt besök häromsistens till Rinkeby rådde bot på det problemet och jag fick med mig tre stora knippen hem. Mitt mål var ju att fylla frysen så jag gjorde en stor batch, för en vanlig middag behöver du inte mer än en knippe. Och vad är då en knippe i Swegros krukor mätt? Ja, kanske två tre krukor? Sen innehåller den här rätten andra ingredienser som kanske inte brukar finnas i ett vanligt svenskt skafferi även om jag tror att tamarind nog börjar smyga sig in hos var och varannan numera, men torkad bockhornsklöver är kanske inte lika vanligt. Men pallra dig förbi en orientalisk butik och köp på dig lite bockhornsklöver, så kan du ju faktiskt laga förra veckans fuskgryta också.

Ghalie mahi
4 pers
3 krukor koriander
1 gul lök
4 vitlöksklyftor
2 msk bovetemjöl
1 msk gurkmeja
0,5 msk bockhornslöver
1-2 msk tamarind
1 msk honung
800 g färsk lax

Plocka alla bladen på koriandern och hacka dem. Fräs först en hackad lök i en stekpanna, och därefter fyra hackade vitlöksklyftor. Ha i mjölet och gurkmejan och blanda runt med lökblandningen. Sedan har du i koriandern och en halv matsked bockhornsklöver och steker runt det. Häll därefter på med tamarind, ta en matsked i taget och smaka av. Jag använde mig av tamarind utan frön, tycker att det är enklare så. Smaka av och salta. Är smaken för skarp kan du runda av den med lite honung. Låt sedan koka ihop i ca 30 minuter. Lägg därefter i fiskbitar, vilken typ av fisk spelar inte så stor roll så länge den är fast. Jag brukar använda lax.

Servera med bulgur, och så rå lök förstås!


Lite snålt tilltaget med sås på den här bilden kanske, men guuuud så gott! Vilka minnen som kommer tillbaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar