fredag 8 februari 2013

Hallon- och chokladmousse

Gårdagen spenderades med bästa vännerna C&E som fortfarande går i väntans tider. Fantastisk mat var det som serverades, huvudrätten hittar du här. Men efterrätten som serverades var uuuuurgod! Själv är jag inte så efterrättig av mig vilket gör att jag oftast bara serverar några goda ostar efter middagarna jag slavat över i timmar så därför måste C:s urgoda hallon- och chokladmousse från igår komma med på den här bloggen. Receptet är hämtat från Allt om mat. Dessutom tyckte C att jag borde börja skriva ut recepten och för hur många personer det är beräknat för, så jag tar åt mig det och kommer att pö om pö gå igenom recepten och skriva om dem. Men det lär väl ta lite tid. Här är i alla fall receptet på moussen:

Hallon- och chokladmousse
4 pers
 
2 dl hallon
2 dl vispgrädde
100 g mörk choklad 70%
100 g mörk choklad med mintsmak
2 äggulor
1 msk råsocker

Mosa hallonen med gaffel och blanda med sockret. Vispa grädden hårt. Smält chokladen och rör i äggulorna. Rör ner hallon och grädden försiktigt i chokladen. Klicka ut i glas och låt stå i kylskåp i en timme minst. Garnera med fler hallon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar