söndag 17 februari 2013

Konfiterad fläsksida med rödkål, citronmajonnäs och blomkålsmos

Nu mina vänner, är det gjort! Jag har äntligen nått mitt mål när det gäller min jakt efter den perfekta porchettan. Efter alla dessa gånger då köttet blivit för torrt eller svålen har blivit för seg är jag nu framme vid saftigt kött och krispig svål. Hemligheten heter konfitering. Vad är det då frågar ni? Jo, att konfitera betyder att koka köttet i fett på låg värme under lång tid. And that's what I did, folks! På lördagskvällen skulle E:s bröder med deras fantastiska flickvänner komma hem till oss på middag. Ni som följer mig på Facebook såg kanske redan i fredags att köttet slängdes in i ugnen, och jag kan verkligen rekommendera detta sätt att tillaga köttet. Tyck nu inte att det här är krånglig mat, för enklare än så här blir det faktiskt inte, köttet tillagar sig själv medan du är ute på galej (eller tequila night som var vårt mål i fredags). Sen att klockan ringde sex på morgonen när det var dags att ta ut köttet var kanske mindre trevligt men vaddå, att ta ut en gryta, ställa ut den och stänga av ugnen kan heller inte räknas som krångligt. Rödkålen och blomkålsmoset var planerat till fläsket men så råkade jag på den här trevliga sajten och bestämde mig för att göra en syrlig majonnäs till.

Konfiterad fläsksida med rödkål, citronmajonnäs och blomkålsmos
6 pers
 
2 kg färdigrimmad fläsksida
2 liter rapsolja

Rödkålen
1/4 rödkål
1 citron
3 msk socker
1,5 tsk salt

Blomkåspurén
2 blomkålshuvuden
1/2 dl grädde
1 msk dijonsenap
salt, peppar

Majonnäsen
1 citron (saft och skal)
2 msk hackad persilja
rapsolja
2 äggulor
2 tsk dijonsenap
salt, peppar
cayennepeppar

Alltså, lägg fläsket i en gryta och fyll på med rapsolja så det täcker köttet. Lägg på locket och släng in grytan i ugnen på 90° i 12 timmar.  Låt därefter köttet svalna och plocka sedan upp det och lägg det under press. Innan du ska servera köttet skär du bort svålen för att sedan ta bort det fettlager som ligger under svålen och skär upp köttet i fina bitar. Jag värmde köttet under aluminiumfolie i ugnen på typ 90 grader för att värma upp köttet igen. Svålbitarna stektes i panna precis innan servering så de var krispiga.

Rödkålen kokades med alla ingredienser i ca 1,5 timme. Smaka av med salt, citron och socker så du får en bra smak på kålen. Den ska vara syrlig men inte för syrlig och söt men inte för söt.

Blomkålshuvudena kokades i vatten och salt tills de var mjuka. Därefter hälldes vattnet av och blomkålen pureades med stavmixer. Grädde, senap, salt och peppar hälldes i purén och blandades om.

För majonnäsen så blandades allt utom oljan i en skål. Därefter hälldes oljan i droppvis medan det hela vispades konstant tills det fått rätt konsistens. Min blev lite för lös dock så den såg inte så fin ut på tallriken.



Ja och så var det ju förrätt och efterrätt också! Till förrätt åt vi hummer som fått goa till sig i ugnen med vitlök- och benmärgssmöret. Vid sidan av var det en varm sallad gjord på hummerklon, smörstekt zucchini, rostade hasselnötter och en citronvinägrett.



Till efterrätt åt vi C:s goda hallon- och chokladmousse fast vi gjorde om den så att vi bara använde saften från hallonen i stället för hela hallon. Dessutom hade vi chilichoklad i stället för mintchoklad. Det blev bra men vi misslyckades lite med konsistensen och det blev snarare som en tryffelmousse. Självklart skyller vi på varandra så E säger att jag vispade grädden för hårt och jag tycker att chokladen hade blivit förstörd och för grynig.


Utöver att det blev god mat på kvällen, var gårdagen bra också för att jag äntligen hittade krispiga fläsksvålar i Stockholm! Äntligen GI-chirre! och det ska tydligen också kunna användas till panering (inte för att jag får fritera mer sen förra gångens lilla missöde, i alla fall inte förrän jag har köpt en fritös).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar