måndag 18 februari 2013

Asiatisk nudelsoppa med biff

Ok, jag har gjort en variant på den här rätten tidigare men då var det med avancerade köttbullar av fläskfärs. I dag är det den enkla varianten. Det krångligaste med den här rätten är buljongen och den är inte särskilt svår. Med den här rätten gör jag min variant på pho bo, en vietnamesisk nudelsoppa med biff som jag och Sarsky 2 åt varje dag när vi var i Vietnam för några år sedan. Om du har vägarna förbi en vietnamesisk restaurang så måste du beställa pho, det finns inget bättre på denna planet! När jag körde kalorisnål diet brukade jag äta den här rätten ofta, men den funkar också när man kör GI, särskilt om man smällt i sig en massa fettig mat i helgen.

Asiatisk nudelsoppa med biff
4 pers

1 l vatten
 2 kapslar fond du chef kyckling
5 cm ingefära, skalad och skivad
3 vitlöksklyftor
1 msk torkade räkor
2 msk fisksås
1 stjärnanis
1 kanelstång
1 tsk sambal badjak
1 lime
300 g ryggbiff, skivad
1 chili, skivad
1/2 purjolök, strimlad
1 kruka koriande, hackad
4 plattor med fullkornsäggnudlar

Blanda de 9 första ingredienserna i en kastrull och låt koka ihop i drygt en halvtimme. Smaka av med kanske mer fisksås eller varför inte soja för sältan. Pressa i en halv lime. Koka nudlarna vid sidan av och lägg upp i skålar. Lägg den skivade ryggbiffen över nudlarna och häll över den kokande buljongen. Strö över purjo, koriander och chilli och pressa över ännu mer lime.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar