onsdag 24 oktober 2012

Vinkokta musslor med saffran, tomat och sambal badjak

Sjukdom, möhippor, bjudningar och restaurangbesök har gjort att vi tagit en liten paus från Gi-maten. Jag kan lova att jag direkt sett skillnad när det gäller viktökning. Även om vår variant av GI (lite carbs och mycket vin) kanske inte gett de resultat som vi hade hoppats på så gick vi i alla fall inte UPP i vikt. Men, there's no time like the present att hoppa upp i sadeln igen och säga tack men nej tack till pizzor, pommes, ris och urgoda frukostmackor från Mellqvist.

Jag är dock fortfarande dunderförkyld så fantastin var inte som den brukade vara när vi stod där på Daglivs och funderade över vad vi skulle äta. Det fick bli musslor igen och ni trogna läsare vet ju att jag åt det för inte så länge sedan. Den här gången fick man dock välja vad man ville smaksätta musslorna med. Nu blev det så enkelt att jag och E valde ungefär lika: grädde, hackad tomat och lite saffran, men idén är ju faktiskt rätt trevlig! Det är ju inte så svårt att variera såsen, själva grunden till såsen ligger ju där i botten av pannan, så i en liten extra kastrull, eller efter att man hällt upp den andres del av såsen, är det ju bara att blanda i nästa ingrediens. Lite som pizza fast med musslor! Personligen var jag lite orolig för att jag inte skulle känna någon smak så jag hällde över E:s del av såsen och blandade därefter i ca en halv tesked med sambal badjak (min nya bästa vän!) i kastrullen innan jag hällde allt över min skål med musslor.

Till efterrätt en god lagrad gruyere! Mums!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar