tisdag 9 oktober 2012

Involtini - oxrullader i tomatsås

Efter kaprisgremolatan häromdagen hade jag en massa kapris kvar som jag ville använda till någonting och nu var det länge sedan vi åt spagetti med någon sorts tomatsås så jag bestämde mig för att idag försöka mig på involtini eller braciole som de säger i Sopranos. Ordet i sig betyder typ rullad och det finns massvis med varianter. Jag kör ikväll en version med tomatsås. Det är lite pyssel i början men sen klarar den sig själv på spisen en lång stund.

Jag börjar med att hacka en massa ingredienser: shiitakesvamp, pancetta, vitlök, kapris och blandar hacket med riven parmesan och malen svartpeppar. Pinjenötter är vanligt att ha i blandningen men jag glömde köpa det idag. Allting blandas runt och läggs därefter på lövbiffsskivor och rullas ihop och försluts med en tandpetare. Rulladerna steks i lite olivolja så de får färg på alla sidor. Plocka därefter upp dem ur pannan och ha i en hackad lök som får mjukna i fettet. Därefter har jag i en hackad vitlöksklyfta och en peperoncino. Dessa får steka med en stund innan jag häller på en skvätt rödvin. När vinet kokat in har jag i en burk krossade tomater och fyller därefter den tomma burken med vatten och häller i även det samt lite socker. Här lägger jag tillbaka rulladerna i tomatsåsen, på med locket och låt koka så länge du bara kan. Nu är det ju vardag och klockan är redan över sex så dessa får puttra i typ en timme. Hittills har jag inte saltat något och det beror på kaprisen och pancettan i rulladerna. När det puttrat ungefär halva tiden tar man av locket så att det får koka ihop. Vänd gärna på rulladerna. När det puttrat ihop kan man salta och peppra samt ha i lite riven basilika som får koka med sista stunden. Servera med fullkornstagliatelle, riven parmesan och extra svartpeppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar