måndag 1 oktober 2012

Petits farcis - köttfärsfyllda grönsaker

Det var svårt att idag komma på någon bra GI-mat med tanke på helgens kalas. Jag tror inte jag helt hade vaknat upp ut koman ännu (ja man är ju inte 20 längre). Ofta dyker rätterna upp när jag kommer på vad jag är sugen på den dagen men idag var det verkligen tomt på idéer. Det var inte förrän jag kom in i den lokala ICA-butiken och hittade små zucchinis som jag kom på vad jag skulle laga. Petits farcis är en fransk rätt som jag åt rätt ofta när jag bodde där. Då gjordes den alltid på små små zucchinis, tomater, auberginer, lökar och serverades ofta antingen med ris eller, under de varma sommarmånaderna, med bara en sallad. Petit betyder liten och farci betyder fylld. Egentligen kan man ha lite vad som helst i sina petits farcis. För min del blev de idag fyllda med kalvfärs. Börja med att steka en lök tills den är genomskinlig. Därefter har jag i en halv hackad chili och fem hackade vitlöksklyftor. Låt steka med ett tag men utan att bränna vitlöken. Ha därefter i kalvfärsen. Under tiden som färsen steks gröper du ur grönsakerna och hackar innanmätet grovt. Låt steka med en stund. När allt är genomkokt ställer du det åt sidan och låter svalna en stund. Hacka lite kokt skinka och ha i smeten tillsammans med lite timjan. Därefter kör du det i mixern så det blir till puré. Blanda med riven parmesan, två ägg, salt och peppar. Grönsakerna har du då lagt i en form och ringlad olivolja på dem. Lägg färsen i håligheterna, ringla lite mer olivolja och så in i ugnen på 200°C i ca en timme. Lägg på locken på grönsakerna under de sista 20-30 minuterna.


Servera med en sallad och en god vinägrett. Bästa vinägretten tycker jag är när man pressar en vitlöksklyfta och blandar med en tesked dijonsenap, olivolja, balsamvinäger, salt och peppar.

Bon appetit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar