måndag 8 oktober 2012

Torsk med trattkantareller och pancetta

Tänk att den dagen jag säger till arbetskamraten att jag aldrig blir sugen på fisk är den dagen då jag lagar fisk! Det är i och för sig sant att jag oftare blir sugen på kötträtter än fiskrätter men så gick jag in på ica och såg extrapris på trattisar idag och ja, då måste man ju passa på. En kollega på jobbet visar alltid upp bilder på Instagram på all svamp han plockar men för oss som knappt kan skilja en kotte från en gran gäller det att passa på när det är bra priser i affären.

Jag börjar med att steka en halv lök i en klick smör. Därefter lägger jag i pancettan och en hackad vitlöksklyfta. Efter att det fått steka en stund har jag i den grovhackade svampen. Lite kycklingfond, timjan och grädde får koka med en stund innan jag häller det hela över torsken och sen in i ugnen i 20 minuter på ca 180°C. Till middagen i kväll serverades broccoli och savoykål med en rejäl klick smör.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar