torsdag 11 oktober 2012

GI-pizza med pesto, buffelmozzarella, prosciutto och tomat

Jisses vilken lyxpizza! Eller ja, det var tänkt så i alla fall.  Jag hade  tänkt göra någonting med pesto eftersom jag hade basilika kvar efter pastasåsen häromdagen. Sen började jag fundera på vad man kunde ha pesto till om man inte ville ha pasta och då kunde jag ju inte sluta tänka på pizza. Jag är verkligen urusel på att baka så det var spännande att se resultatet. Jag tog helt enkelt ett recept på pizzadeg utan jäst och bytte ut vetemjölet mot bovetemjöl, men som sagt jag är urusel på att baka. Nåja degen kavlades ut och så på med lite tomatsås som fanns kvar, buffelmozzarella, prosciutto, tomat och så klart, peston! Att köpa pesto tycker jag är skam för den blir sååå mycket godare om man gör den själv och det är ju så enkelt! I en mortel mosar du en halv vitlöksklyfta med lite salt. Rosta pinjenötter i en stekpanna och häll därefter i dem i morteln där du mosar även dem. Därefter, i med basilikabladen som även de mosas innan allt dränks i en massa olivolja och så lite parmesan i. Klart! och gott!

Ugnen var på max och pizzorna var inne i ungefär tio minuter! När de kom ut såg de helt fantastiska ut. Problemen startade när vi skulle skära i dem, degen var supersmulig! Nåja smakerna var goda men pizzabotten hade vi kunnat vara utan. Men ja ja, det här är en matdagbok och alla har vi såna kvällar ibland. Jag antar att jakten på den bästa porchettan nu fått en vän i jakten på den bästa GI-pizzan. To be continued...


Lite fuskigt att lägga upp den här bilden men de såg ju så fina ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar