söndag 26 augusti 2012

Porchetta sarda - eller?

Första inlägget på bloggen blir en hommage till den fantastiska porchettan som vi njöt av på vår resa till Sardinien i somras. Jag åt den nästan varje dag när vi var där och har ända sedan dess drömt om att tillaga denna fantastiska rätt. Där tillagar man den över öppen eld och använder sig av en hel gris. Men, bor man i lägenhet och inte har tillgång till en liten grisbebis får man ta det som erbjuds - rimmat fläsklägg.

Så, in i ugnen på 150°C i ca två timmar med lite rosmarin, vitlök och olivolja.

Before pic  



När jag hade börjat göra i ordning middagen, ringde våra bästa vänner och bjöd över oss på middag. Eftersom middagen redan var planerad tyckte vi att det var bättre om de kom över till oss. Ett paket fläsklägg skulle knappt räcka med de grönsaker jag hade planerat till fyra personer. Så det fick bli en melanzane alla parmigiana som extra tillbehör.

Jag blir alltid orolig för att maten inte ska räcka till. Underbart är det då att det är krabbsäsong, så för en liten peng blev det en fantastisk förrätt åt var och en med en halv krabba. Till det serverades det en egengjord aioli. Pressa en halv citron i en bunke och två vitlöksklyftor. Lägg i tre äggulor (obs måste vara rumstempererade annars blir majonnäsen rinnig) och vispa ihop allt. Häll i olja (inte olivolja) lite i taget samtidigt som du vispar. Jag hade i saffran på slutet men i efterhand så tror jag nog att den borde gått i tillsammans med citronen... Salt och peppar på det så blir det supersmarrigt!


Melanzanen gjordes genom att steka en gul lök i olivolja och därefter lägga i en stor vitlöksklyfta, en peperoncino, oregano och timjan. Innan någonting tagit färg hällde jag i en burk plommontomater och tomatsåsen som var kvar efter att jag snott körsbärstomaterna ur en burk till pasta all'amatriciana till lunch (fullkornspasta så klart!). Lite socker, salt och så var det klart! Jag använder mig av grillpannan för att mjuka upp centimetertjocka aubergineskivor. Därefter lägger jag upp det som en lasagne: först lite tomatsås, sen auberginer, därefter tomatsås, peppar, parmesan, auberginer, tomatsås, peppar, parmesan, ja tills formen är full. Avsluta med parmesan på toppen. Ugnsformen skulle egentligen in på 190°C i en halvtimme men min fick följa med porchettan på 150°.


Som liten contorni blev det pak choi och romansallad som stektes i olivolja med lite vitlök tills mjuka (börja med stjälkarna, de tar längst tid). Lite citron, salt och peppar på det och så är det klart! Middagen blev toppen! Mums!  Vad gäller porchettan blev den inte lika krispig som jag hade hoppats med  köttet var underbart saftigt och gott. Nästa gång kommer jag nog dra på värmen lite i slutändan så det blir krispigare. E valde att servera en flaska av sitt födelsedagsvin, en Bourgogne från 2007 som smakade toppen till. Underbart att hösten är här och att man kan börja ha mysiga söndagsmiddagar med fina vänner igen, som jag längtat! Tyvärr blev det ingenting kvar till lunchlåda, nåja, så kan det gå...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar