måndag 27 augusti 2012

Pasta all'amatriciana

Dagens lunch blir rester från gårdagens lunch - vilken lyx! Personligen är jag väldigt mycket emot microvågsugnar och jag tycker att det är värt mödan att steka upp rester i olivolja.

Min favoritpastarätt i hela världen är pasta carbonara. Tyvärr tycker jag inte att den blir god när man använder fullkornspasta. Ett bra substitut tycker jag då är pasta all'amatriciana. Börja med att steka pancetta i lite olivlja. När pancettan blivit krispig, häll på ett lite vin. Låt vinet koka in ordentligt, du vill inte att hela rätten ska smaka vin. Därefter lägger du upp baconet på en tallrik. I med ny skvätt olja i pannan. Börja med att steka en gul lök. När löken har mjuknat något lägger du i en hackad vitlöksklyfta och en peperoncino. Vitlöken ska inte ta färg. Ta ut tomaterna ur en burk med tomater, jag gillar körsbärstomater på burk helt enkelt för att jag tycker att de har mer smak. Lägg i tomaterna i lökblandningen och låt allt koka ihop. Lägg till sist tillbaka baconet.

Samtidigt kokar du upp vatten i en kastrull tillsammans med en skvätt olivolja och salt. Koka pastan en minut mindre än vad som står på paketet. Häll av vattnet och blanda ner pastan i tomatsåsen. Strö över nyriven parmesan (eller egentligen pecorino eftersom rätten kommer från Lazio, men nu hade jag inte det hemma) och lite nymalen peppar. Buon appetito!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar