tisdag 16 juli 2013

Kycklingben pocherade i masterstock med asiatisk sallad och ugnsrostad broccoli

Så börjar vi fas ett i GI-dieten, eller som vi kallar det #stenhårddiet. Jag har några rädslor inför den här fasen:

1. ingen alkohol. Hur ska detta gå? Det är sommar. Jag är sjukt bra på att dricka rosé. Varje helg är det kalas, så även den helgen som kommer.
2. att jag inte kommer att bli mätt. Jag blir väldigt sur om jag inte blir mätt. Jag är inte förtjust i LCHF-mat egentligen eftersom jag inte tycker att mat ska vara för fet.  Men det är ju fett som mättar. Eller bara väldans mycket mat. Och så får man ju inte glömma mellanmålen. Hur ska detta gå?

Här kommer i alla fall ett recept på den rätt vi åt igår kväll. Masterstock är en kinesisk buljong som vi har stående i frysen och som vi bara tinar när vi är sugna på asiatisk kyckling (man ska inte pochera olika kött i samma buljong). Om du inte har några burkar med denna fina buljong i din frys så tycker jag nog att det är dags att du fixar det. Salladen och broccolin blev jättebra till kycklingen! Rekommenderas varmt!

Kycklingben pocherade i masterstock med asiatisk sallad och ugnsrostad broccoli
4 pers

12 kycklingben
2 l masterstock

salladen
1 gurka, urgröpt och skivad
1 paket coctailtomater, delade
3 vitlöksklyftor
1 msk torkade räkor
1 msk salta jordnötter
1 röd chili, hackad
1/2 lime, i bitar
2-3 msk fisksås
2 lime, saften
1 tsk sucrin
1 msk sesamolja

broccolin
2 broccoli, i buketter
1 dl jordnötter
2 vitlöksklyftor, hackade
2 msk soja
1 msk sesamolja
2 msk matolja

Koka upp masterstock i en traktörpanna. Lägg i kycklingbenen och låt pocheras i 20 minuter. Stäng av värmen och låt kycklingen ligga i buljongen och svalna.

Lägg de torkade räkorna i blöt tills de mjuknat. Mortla vitlöken, jordnötterna och räkorna till en pasta. Ha i hälften av chilin och den halva limen i morteln och pressa ur juicen. Blanda alltihop med gurkan och tomaterna. Blanda fisksås, limesaft och sucrinet till en dressing och häll över salladen. Blanda runt. Avsluta med en matsked sesamolja.

För broccolin, sätt ugnen på 180°. Blanda alla ingredienser i en skål och häll över i ugnsform. Ugnsrosta i ca 30 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar