fredag 19 juli 2013

Falukorv och tomater bakade i ugn samt blomkålspuré

Dag två av stenhårddiet avklarad som även den gick i hungerns tecken, i alla fall till en början. Laxen från gårdagen visade sig inte vara fet nog vilket gav mig enorma hungerdippar. Denna gång satsade jag därför på lite fetare mat. Denna gång var det back to basics, en rätt jag faktiskt aldrig lagat men ätit tusentals gånger i min barndom. Inte någon favorit om jag får säga det själv, men det är mat, det är lagom fettigt och det är helt ok. Det vanliga receptet på ugnsbakad falukorv innehåller ju ketchup men det får vi inte äta så istället fick tomaterna ligga inne i en timme längre än korven så de blev så där fantastiskt söta och fina.

Falukorv och tomater bakade i ugn samt blomkålspuré
4 pers
 
1 falukorvsring
15 skivor prästost
dijonsenap
 
10 kvisttomater
olivolja
flingsalt
 
1 blomkål
3 dl riven prästost
0,5-1 dl grädde
riven muskot
salt, vitpeppar

Sätt ugnen på 130 grader. Lägg tomaterna i en ugnsform. Ringla på olivolja och flingsalt. Ställ in i ugnen i en timme. Efter en timme höjer du värmen till 230. Skär djupa skåror i korven. klicka på dijonsenap på ostskivorna och lägg in i skårorna. Ställ in falukorven med tomaterna i 30 minuter.

Koka blomkålen mjuk i lättsaltat vatten. Häll av vattnet, lägg i osten och purea alltsammans. Häll på grädden, salt, peppar och muskot.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar