fredag 26 juli 2013

En riktig böna!

I år har jag för första gången försökt mig på att odla något. Jo ok, jag har försökt mig på odling tidigare men det har alltid slutat i pannkaka vilket gjort att jag de senaste åren förlitat mig mest på min myntaodling och ingenting annat. Men se detta år växer både mina spritärtor och vaxbönor! Spritärtorna står i en träbalja på tomten och för att ge dem stabilitet byggde jag min egen spalje av armeringsjärn. Så fint det blev! Spritärtor påminner mig om min barndom och mina somrar i Finland hos mormor. Vi åkte alltid ut på självplock med mina kusiner och när vi sedan kom hem igen till mormors fantastiska kök, som alltid doftade av nybakt bröd, kokade hon dem och vi åt och åt och åt.



Så, bästa receptet för spritärtor? Koka dem bara mjuka. En klick smör på. Och så salt. Och dra ut ärtorna ur skidan. Jag. Vill. Ha. Mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar