torsdag 27 juni 2013

Aubergine- och mozzarellahögar med tomatsås och gremolata

Tre dagar kvar till semestern. Som jag längtar! Det är nog det enda jag går och funderar på just nu. Jag passade på att köpa en kaffemaskin till landet så att vi äntligen kan njuta av gott kaffe även där. Det är roligt hur man ibland inte tänker längre än näsan faktiskt. Hur många år har vi inte suttit där ute och sagt att ja, vi dricker väl te här ute eftersom kaffet inte är så spännande och pratar om det med andra som att vi alltid haft denna tradition av att dricka te på landet. Det kanske inte låter konstigt för en annan, men den som känner mig och E vet att vi inte är några tedrickare för fem öre och ska det vara te så ska det vara en proper cuppa english, inget fruktte eller grönt eller rött eller blått eller vad det nu är för färger på teerna numera. Nåja, nu är det i alla fall slut med den saken, inget mer tedrickande. Finkaffet har kommit till Ljusterö och det kan jag tacka min mor för som var den som först köpte en apparat förrförra veckan. Tack mamma för tipset!

Receptet som det bjuds på är en gammal favorit som jag hittade i min kokbok som jag skriver upp recept jag gillar i. Det är en perfekt vegetarisk rätt att bjuda på till fest. Eller till vardags som idag. Låt tomatsåsen koka en stund, den klara sig galant där på spisen medan du grillar auberginerna. Viktigt är att salta aubergineskivorna en stund innan. Det gjorde inte jag av någon anledning och resultatet blev att högarna simmade i auberginevatten första halvan av tiden i ugnen.

Aubergine - och mozzarellahögar med tomatsås och gremolata
4 pers

3 auberginer, i 1 cm tjocka skivor
4 paket mozzarella

1 kruka persilja
1 vitlöksklyfta
1 citron, skalet enbart

1 burk körsbärstomater
2 scharlottenlökar, skivade
1 vitlöksklyfta, hackad
1 torkad peperoncino
olivolja
1 msk balsamvinäger
0,5 tsk socker
15 blad basilika, rivna

Svetta löken i oljan. Ha i vitlöken och smula i peperoncinon. Låt steka en stund alltsammans. Ha i en burk med tomater. Fyll därefter burken till hälften med vatten och häll i pannan. Häll i balsamvinägern och sockret och låt puttra under tiden du lagar allt annat.

Salta aubergineskivorna på båda sidor och låt stå i en halvtimme. Torka av dem och grilla dem i varm grillpanna. Skiva osten tunt. MIxa persilja, vitlök och citronskalet i en mixer.

Olja en ugnsform. Lägg upp högarna i formen, först en aubergineskiva, salt, peppar, mozzarella, gremolata, aubergine, ja ni fattar. Avsluta med en aubergineskiva. In i ugnen på 180° i 30 minuter.

Vid det här laget bör tomatsåsen vara perfekt. Salta och peppra. Om det ser lite torr ut, häll i lite vatten. Purea såsen med stavmixer och häll tillbaka i pannan. Lägg i basilikabladen.

Servera genom att lägga en klick tomatsås på tallriken, sen en auberginehög, sen lite tomatsås, lite gremolata, lite olivolja och en basilikakvist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar