onsdag 26 juni 2013

Blomkålstortilla med champinjoner och jamón serrano

Ni som följer mig på Facebook märkte säkert av min chock igår. Skulle få en kurs i vattning av innergårdarnas blommor inför grannarnas semester när jag stöter på stora breda blad och vissnade blommor med små gröna bär. Jisses tänker jag när jag smakar på bladet och känner en svag löksmak. Jag har alltså ramslök i slänten på min bakgård här i stan. Kanske inte lika mycket som bloggaren ramslöksfrossa, men tillräckligt för att slippa gå till Cajsa Warg för några enstaka blad till en hollandaise i framtiden. Jag måste ju ändå skratta åt mig själv och åt det faktum att jag av Ramslöksfrossa får hemskickat en planta som länge var planterad på bakgården, bara någon meter från den lilla dungen av ramslök som jag idag hittade. Men vem hade trott att det skulle växa ramslök i Birkastan?

Vill du följa mitt matliv utöver att bara få recept, eller vill du få FB-uppdateringar om när ett nytt inlägg har publicerats, då ska du gilla min GI-licious-facebooksida här bredvid. Målet är att vara mer aktiv på Facebooksidan än bloggen så att bloggen blir mer renodlad med bara recept.

Ja ja, det blev en lite sen middag efter allt detta, men gott ändå. Snabb mat. Enkel mat. God mat. Inga konstigheter. En spansk tortilla gjord på blomkål istället för potatis och så lite snabbt stekt skinka och champinjoner till. Och så en enkel sallad på mâchesallad och vårlök.


Blomkålstortilla med champinjoner och jamón serrano
4 pers

1 liten blomkål, i små små buketter
1 gul lök, skivad
1 vitlöksklyfta, skivad
olja
salt, peppar

2 nävar champinjoner
4 skivor jamon serrano
1 vitlöksklyfta
olja
salt, peppar

Koka blomkålsbuketterna i 2 minuter. Stek under tiden löken i oljan tills den mjuknar. Tillsätt vitlöken och stek vidare. Häll av vattnet från blomkålen och lägg i lökblandningen. Vispa upp 8 ägg i en skål tillsammans med salt och peppar. Häll äggen över blomkålen. Låt steka på mellanvärme tills äggen stelnat. 

I en annan stekpanna värmer du lite olja och steker vitlöken mjuk. Ha i champinjoner och skinka och stek tills de fått färg.


Här ser vi en bild på maten och på den linslus som varje kväll försöker komma med på bilderna. Denna gång lyckades han!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar