torsdag 20 juni 2013

Blomkåls- och parmesanråraka med crème fraîche och stenbitsrom

Ok försök att föreställa er detta: Sommarstället. Strålande sol. En vän kommer förbi. Vännen har planerat hela middagen. Allt du behöver göra är att äta. Och dricka. Och skratta. Inte behöver du blogga heller. För det gör hon. Livet leker.
 
Blomkåls- och parmesanråraka med crème fraîche och stenbitsrom
(2 pers)
 
3 dl riven bomkål (ca 1/2 blomkålshuvud)
1,5 dl grovriven parmesan
smör att steka i
salt och nymalen peppar
 Till servering
 
80 g stenbitsrom
0,75 dl crème fraîche 34%
2 msk grovhackad blast av vårlök (gräslök går också bra)
salt och nymalen peppar

Till förrätt gjorde jag en råraka på blomkål och parmesan. Jag rev blomkålen och blandade den med grovt riven parmesan. Eftersom jag inte hade stärkelsen av potatis tog jag ett ägg i smeten. Jag stekte rårakorna dagen innan, så att vi kunde sitta i solen istället för att stå i köket när vi väl sågs. Det tar ju lite tid om man vill få dem krispiga och goda. Det var alla förberedelser.

 Väl på plats stekte jag rårakorna snabbt i en het stekpanna med lite smör, så att de skulle återfå sin krispighet. Det räckte med någon minut på varje sida. Sen serverade jag dem med en klick crème fraîche, rikligt med löjrom och finhackad blast av vårlök.

Hälsningar,
S

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar