måndag 17 juni 2013

Grillad lammentrecote på en bädd av romansallad, smörslungad haricot verts och chevre

Ok försök att föreställa er detta: Sommarstället. Strålande sol. En vän kommer förbi. Vännen har planerat hela middagen. Allt du behöver göra är att äta. Och dricka. Och skratta. Inte behöver du blogga heller. För det gör hon. Livet leker.

Vad gör man när man blir bjuden till en GI-gourmand- och gourmet och erbjuder sig att stå för middagen? Äter själv inte GI och var först lite stressad över om jag skulle komma på några bra rätter. När jag väl skulle komponera menyn upptäckte jag att det mesta gick att anpassa till GI med rätt enkla medel. 
Ofta har jag en idé om vad jag ska laga innan, men låter råvarorna i butiken avgöra. Som tur var är min kvartersbutik välsorterad, vilket man inte är bortskämd med när man bor i innerstan. Såg en fint melerad lammentrecote i charken och kände att den skulle bli perfekt att grillas i hel bit.

 
Grillad lammentrecote på en bädd av romansallad, smörslungad haricot verts och chevre
(2 pers)
 
350 g lammentrecote, hel bit (jag tog 600 g, ju större bit desto lättare att få saftigt på grillen. Spara hellre det som blir över.)
150 g haricots verts
1 msk smör   
200 g chevre
½ huvud romansallad
salt och nymalen peppar
 
Skysås
1,5 msk kalvfond (koncentrerad)
1 dl vatten
2 msk lagrad balsamvinäger (tillsätt 1 krm socker om du använder vanlig balsamvinäger)
2 msk hackad scharlottenlök
½ msk torkad rosmarin
smör att steka i
salt och nymalen peppar
 
Marinaden
0,75 dl olivolja
1,5 msk lagrad balsamvinäger (tillsätt 1 krm socker om du använder vanlig balsamvinäger)
0,25 dl vatten
½ tsk citronsaft
½ tsk svart soja
1 msk torkad rosmarin
salt och nymalen peppar
 
Kvällen innan kokade jag en skysås. Som vanligt vill jag att det ska gå snabbt. Jag började med att finhacka en scharlottenlök, som jag stekte tills den blev genomskinlig i smör och olivolja. Jag hade inget rödvin hemma, så jag använde kalvfond som bas. Sen tillsatte jag en fin lagrad balsamvinäger och lät allt koka upp och reducera i dryga timmen, medan jag gjorde annat. En lagrad balsamvinäger är trögflytande och har en kraftig sötma, till skillnad från en vanlig balsamvinäger. Sen får man smaka av och justera med lite extra kalvfond eller balsamvinäger om det behövs. Självklart avrundas såsen med lite salt och nymald peppar.

Jag marinerade köttet på morgonen, så att det skulle hinna marineras i cirka 4 h. Det brukar räcka gott och väl. Marinaden gjorde jag på olivolja, en lagrad balsamvinäger (har en extra sötma), lite pressad citron, salt och nymald svartpeppar. Tog även en skvätt svart soja, för att öka sältan. Sen tog jag rikligt av min torkade rosmarin, som jag tycker passar så bra till just lamm.

 När vi la lammsteken på grillen kokade jag upp vatten till haricot vertsen och lät den koka med lite salt i cirka fem minuter. Därefter hällde jag av vattnet och vände i en stor klick smör och saltade och pepprade. Samtidigt värmde jag upp skysåsen, som jag först spädde ut med lite vatten.

 Lammet fick först grillas så att hela ytan fick en fin yta. Sen la vi lammet i aluminiumfolie och lät den ligga på grillen i runt 10 minuter. När vi tog av steken från grillen fick den vila lite i folien innan vi skar upp den i skivor.

 Vi la upp romansallad, den smörslungade haricot vertsen och rejält med rumsvarm chevre på ett stort uppläggningsfat. Överst la vi skivorna av det nygrillade lammet och ringlade sen över den goda skysåsen. Gott!
 
Hälsningar,
S
 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar