fredag 14 juni 2013

Fisksoppa med örtolja

Här kommer ett recept på en sån där underbart somrig soppa, lätt som ängamat fast med lax och en örtolja till. En sådan soppa som får en att tänka att sommaren nog ändå är här trots denna regniga dag. Jag inser att det blir mycket lax här på bloggen just nu. Och det beror ju på den hela lax jag köpte häromdagen när jag var i Rinkeby och handlade. Idag användes själva renset, huvudet och stjärten som räcker gott och väl till en soppa som denna. När det gäller grönsakerna hade jag lyckan att hitta en knippe grön sparris, en halv purjo och ett halvt blomkålshuvud i kylen vilket blev en perfekt kombo. Själva örtoljan blev bra även om den inte blev riktigt som jag hade tänkt mig. Tanken var att det skulle vara chili och dill men du den kombon gick inte. Chilin smakade inte ett smack, så det fick bli lite annat i istället. Tillbehör till soppan? Knäckemackor med prästost. Gott.


Fisksoppa med örtolja
4 pers

200 g fisk (lax i mitt fall), i småbitar
0,5 blomkålshuvud, i buketter
1 knippe sparris, i bitar
0,5 purjolök, hackad
3 schalottenlökar, skivade tunt
1 msk smör
1 msk olja
1 dl vermouth
1 l fiskbuljong
2,5 dl grädde
3 äggulor
salt, peppar

oljan
 2 msk dill
1 msk persilja
1 msk  gräslök
1 liten vitlöksklyfta
1 skvätt citron
olivolja
salt, peppar

Koka blomkålen och sparrisen i saltat vatten i ca 2 minuter. Häll av vattnet och spola grönsakerna i kallt vatten. Stek schalottenlöken mjuk i smör och olja. Häll på vermouth och låt puttra in. Fyll på med fiskbuljong och låt koka en stund. Ta en slev eller två av soppan och häll det i en skål, häll i grädden och äggulorna, vispa runt. Häll tillbaka allt i soppan. Lägg i fisken och låt sjuda i någon minut. Lägg i grönsakerna och purjon och låt sjuda någon minut till.

Oljan: mixa allt i mixer. Klart.

1 kommentar:

  1. Nu vet jag vad jag ska ha till lunch i helgen (fast med ramslök i örtoljan förstås ;). Ser helt fantastiskt gott ut. Tack för receptet!

    SvaraRadera