tisdag 25 juni 2013

Jalapeño poppers

Ok jag erkänner, jag har fastnat i tex mex-svängen precis som aaaaaaaalla andra i det här avlånga landet. Jag är inte sugen på porchetta över huvud taget, det är ju faktiskt skamligt. Jag ska nog se till att laga en fin fläsksida nu när semestern börjar nästa vecka. Har inga idéer på nya rätter just nu så om ni kommer på några ingredienser jag ska använda och laga till nåt med, så hojta till! Jag kommer bara ligga på landet slappa så jag har hur mycket tid som helst på mig för att laga mat. Jo förresten, jag ska ju laga gnocchi av ricotta någon dag, får se hur det går. Såg att de lagade det på Masterchef Australia säsong tre häromdagen (ja, jag har fastnat igen) så jag måste också prova. Häromdagen tog jag i alla fall ut lite kycklingben (varför har de bytt namn, de hetter ju kycklingklubba förut men nu är kycklingklubba det som tidigare kallades kycklinglår, eller har jag fel? nåja, det som i alla fall på engelska heter chicken drumsticks) och kunde inte komma på vad jag skulle laga av dessa. Det blev därför buffalo drumsticks eller vad man nu ska kalla dem. Till dem, en ädelostdipp som sig bör, en sallad, rotfruktschips och så jalapeño poppers. Dessa är inspirerade av allas vår kära Pioneer Woman vars blogg jag läst i år och dar. En riktig inspirationskälla till allt som är gott och onyttigt och amerikanskt. Lite starka, härligt ostiga och så lite rökig smak från bacon. Funkar till allt eller till ingenting. Oj så enkelt. Behöver jag lägga upp receptet verkligen? Ok, här kommer det.

Jalapeño poppers
16 st

8 jalapeños
1 boursinost
1 paket bacon
16 tandpetare

Sätt ugnen på 230°. Dela på chilifrukterna. Gröp ur fröna och det vita som är sjukt starkt. Fyll halvorna med ost. Dela baconet på mitten. Linda varje chilihalva med en baconbit och stick en tandpetare igenom det hela.  In i ugnen i 25 minuter. Gott.



1 kommentar: