söndag 28 april 2013

Mjölkfri huvudrätt: Musslor i saffran och tomat


Till huvudrätt i fredags åt vi vinkokta musslor med en gräddsås med saffran och tomat. Musslor är faktiskt en bra grej att koka till många, så länge du har en kastrull som är stor nog. I det här fallet ville jag vara säker på att buljongen skulle smaka bra och hinna gotta till sig men jag ville inte koka musslorna innan det var dags att servera så jag lagade dessa musslor bakvänt, först såsen, sen musslorna. Det resulterade i rätt mycket förvirring från mitt håll medan jag höll på att laga maten men gott blev det i alla fall.

Vinkokta blåmusslor med saffran och tomat
4 pers

2 kg blåmusslor
1 gul lök hackad
1 vitlöksklyfta, hackad
olivolja
1,5 dl vitt vin
2 dl sojagrädde
1 paket saffran
1,5 msk tomatpuré
salt
peppar

Gör rent musslorna och lägg dem åt sidan tills det är dags att tillaga dem.
Låt löken fräsa i oljan utan att ta färg tills löken har mjuknat. Ha därefter i vitlöken och låt puttra med en stund. Häll på vinet och låt det koka in ordentligt. Häll på grädde, saffran och tomatpuré, låt koka ihop. Salta och peppra. Var inte rädd för att ha kanske lite för mycket smaker här, det kommer att drygas ut senare. Ställ undan tills det är dags att laga musslorna

När det är dags att äta häller du 0,5 dl vatten i botten av en kastrull. När det kokar häller på musslorna, lägger på locket i någon minut. Musslorna är klara när de öppnat sig. Häll allt i en bunke med durkslag. Häll tillbaka musslorna i kastrullen. Blanda saffransgrädden med musselvattnet och häll över musslorna. Klart att servera!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar