måndag 29 april 2013

Bästa bbq-ribs i landet!

Jaha kära vänner, kan ni tänka er att detta är det hundrade inlägget på bloggen! Inte sjuttsingen trodde jag att jag skulle orka hålla på så här länge med matdagboken men det har visat sig vara jätteroligt och dessutom har det pushat mig till att komma på nya rätter och att omarbeta dem till GI-mat. Personligen har det också gett mig väldigt mycket inspiration när jag sett tillbaka på vad vi har lagat under året.

När det nu är det 100:e inlägget, vad kan då vara bättre att skriva om om inte mina bbq ribs. Inför första tuggan ikväll såg E långt och länge på benet i hans hand och sa "det här har jag längtat efter i nästan ett år" och sen mumsade han i sig allt. För är det något som hör landet till för oss, ja förutom sherrykycklingen förstås, så är det dessa revbensspjäll. Har man firat midsommar med oss här ute så har man troligtvis fått smaka på dessa, för det hör till middagen på midsommarafton att dra fram den stora grillen och brassa på en hejdundrandes massa kamben (det är ju i alla fall ett kamben per person) som jag har stått och kokat i timtal. Mycket möda men lätt värt det. Egentligen är receptet rätt lätt, precis som med all annan mat jag lagar handlar det mest om att hälla en massa ingredienser i en gryta och låta det puttra i timmar. Kruxet med det här receptet är momentet när man ska ta ut benen ur ugnen då plåten är jättejättetung och jättejättevarm och skulle man råka tippa en sida bara lite lite så rinner det ut varm buljong direkt på handen. När man gör den här rätten till många så blir plåten extra tung och man får koka dem i omgångar. Visst går det att koka i kastrull men jag har inga stora kastruller där kambenen får plats. Till revbensspjällen serveras alltid majskolvar och cole slaw. Enkelt och gott. Och för övrigt en väldigt billig styckningsdel. Det här receptet är baserat på ett recept av Per Moberg som jag hittade för ett par år sedan i Allt om mat. Tyvärr har jag tappat bort tidningen så receptet har modifierats lite. I Pers recept ingår det bbq-sås på flaska, vilket jag använder när jag är lat. Men såser på flaska innehåller mycket socker så det är bättre att ta tomatpuré, liquid smoke, lite äppeljuice.

Även idag har här eldats till tusen, så liksom igår, lade vi upp grillgallret på brasan och grillade köttet där.



BBQ-ribs
2 pers

2 små kamben eller 1 större
3 hönsbuljongtärningar
1 knippe vårlök, den gröna änden endast
10 kryddpepparkorn
1 tsk malen nejlika

Marinaden
1 knippe vårlök, den vita delen
3 vitlöksklyftor
1 kruka koriander
1 lime
1 chili
2 msk honung
1 tsk sambal badjak
1 msk liquid smoke
1,5 msk tomatpuré
2 msk äppeljuice
2 cm ingefära
0,5 dl rapsolja/eller smält smör

Lägg kambenen i en djup plåt. Häll över kokande vatten så det täcker. Släng i övriga ingredienser i vattnen och lägg aluminiumfolie över hela plåten. Lägg in i ugnen på 150°C i två timmar. Ta ut plåten och låt benen svalna i buljongen.

Blanda alla ingredienser till glazen i en mixer. När kambenen har svalnat tar du ut dem och lägger på marinaden och låter dem ligga tills det är dags att grilla. Grilla dem i två minuter på varje sida och fortsätt pensla med marinaden.


Cole slaw
2 pers

0,5 liten vitkål
1 morot
2 msk klippt gräslök
1 vitlöksklyfta, pressad
3 msk majonnäs
3 msk gräddfil
salt och peppar

Riv vitkålen och moroten. Blanda dem med övriga ingredienser. Smaka av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar