lördag 27 april 2013

Mjölkfri förrätt: Cevichecarpaccio med pilgrimsmussla

Så kom vänner E&J över på besök, på tok för länge sen sist! Med sig hade de det nya tillskottet i familjen. E&J är gamla vänner till mig från tiden då jag jobbade på Vasamuseet, och vi har hängt ihop sedan dess, många glada utekvällar efter museijobbet, och många härliga midsomrar bland annat. Jisses, det slår mig nu att nästa år är det tio år sedan jag började där! Vad tiden går fort! Men det är klart, jag börjar mitt åttonde år på radion nu... E&J är liksom jag och E riktiga matälskare, man kan alltid vara säker på att det bjuds på något gott och när man då ska bjuda över dem gäller det att slå på stort. Nu var det ju en fredag vilket gör att man får dra ner nivån lite, men så är det faktiskt inte vad som helst som kan bjudas heller i detta fall så det krävde sin lilla fundering. E är nämligen vegetarian, dvs ingen kyckling eller kött. Dessutom är hon allergisk mot fisk. Detta har dock aldrig varit ett problem eftersom hon i stället älskar ost och skaldjur. Denna gång blev det dock lite knepigare eftersom lille Trygve som fortfarande ammas verkar vara allergisk mot mjölkprotein. Vad kan man då bjuda på till förrätt? Funderingarna ledde till två grejjer:

1. Carpaccio är gott.
2. Ceviche är sjukt gott.

Alltså slog vi ihop dessa två. En pilgrimscarpaccio med ceviche.

Cevichecarpaccio med pilgrimsmussla
4 pers

12 pilgrimsmusslor, tunt skivade
1/2 avokado, hackad
1 lime
1 röd chili, hackad
1 msk hackad koriander
lite mer koriander för garnering
2 msk hackad mango
1/2 vitlök, riven
salt
rapsolja

Lägg upp pilgrimsmusselskivorna på fat och kläm över en halv lime. Ställ in i kylen tills det ska serveras.  Blanda avokado, mango, chili, vitlök och koriander och ha därefter i lime. Smaka av med salt. Vid servering lägger du en klick av avokadosalsan mitt på carpaccion, ringlar över lite rapsolja och strör lite koriander över det hela.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar