söndag 31 mars 2013

Marinerad fläskfilé med blomkålsgratäng

Första gången jag smakade på den här rätten var hos E&M i Zurich. E berättade om hur hennes mamma hade skrivit en hel bok med recept till alla barnen så att de skulle ha alla mammas rätter med sig när de flyttade hemifrån. Vilken fantastisk present! Det vill jag också göra till mina framtida barn. Jag tror att även den här rätten fanns med i mamma W:s kokbok, E får rätta mig om jag har fel. Den gången åt vi den med potatisgratäng till, men vi äter nu med blomkålsgratäng. För att få gratängen krämig måste du koka blomkålen och sen mosa den.

Marinerad fläskfilé med blomkålsmos
6-8 pers
Marinaden (görs dagen innan)
1 hackad lök
2 dl hackad persilja
1 vitlöksklyfta
1 dl kapris
0,5 dl vinäger
0,5 dl vatten
1 dl olja (inte olivolja)
1 msk salt
0,5 msk peppar

Blanda alla ingredienser och låt ligga i kylen över natten.

Köttet
2 fläskfiléer
salt, peppar
1 msk rosmarin
1 msk salvia
1 msk tacokrydda
vitlökspulver

Blanda alla ingredienser i en påse och blanda runt så alla kryddor fäst vid köttet. Bryn köttet i smör runtom och stek sedan i ugnen i ca 20 minuter på 225C.

Skär upp köttet och häll på marinaden ca en timme före servering.

Gratängen
1 blomkålshuvud
smör
1 dl grädde
1 dl riven västerbottenost

Koka blomkålen i små buketter. Mosa med potatisstöt med smör, salt och peppra. Lägg i en ugnsform, häll på grädden och osten. gratinera i ugnen i 20 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar