måndag 18 mars 2013

Buljongkokt kyckling med chilikaramellsås och apelsinsalt

Så var man tillbaka efter en lååååång semester i Kenya och det är nu dags att komma igång med GI-ätandet igen. Det här receptet upptäckte jag under min långa sejour av Masterchef Australia för ett tag sedan och har sedan dess velat prova. Den första delen i receptet, själva buljongkoket, har jag ju redan försökt mig på och resultatet av att direkt efteråt försöka fritera kycklingen slutade med att jag nu har stora brännmärken på ena handen. Även i det här receptet ska kycklingen egentligen friteras men eftersom jag ännu inte införskaffat en fritös så lade jag in den i ugnen istället på högsta värme och grill. Buljongen som används i receptet är den så kallade masterstock som efter användning, silades, kokades upp igen och frystes in.

Buljongkokt kyckling med chilikaramellsås och apelsinsalt
4 pers
3 dl vitt vin
vatten
3 dl soja
0,5 dl sucrin
2 stjärnanis
1 kanelstång
4 vitlöksklyftor, skivade
3 cm ingefära, skivad
2 schalottenlökar
2 hönsbuljongtärningar
2 peperoncinis
1 hel kyckling
1 dl socker
1 dl vatten
1 dl masterstock
2 peperoncinis
skalet från 1 apelsin
flingsalt
Karamellsås: Koka upp socker och vatten tills det blir klistrigt. Häll i en deciliter av masterstock samt chilin och låt koka en stund till.
Apelsinsalt: Riv skalet på en apelsin. Lägg skalet i lite hushållspapper och pressa ur fukten. Blanda med flingsalt.

Sätt ugnen på grill på 230º. En hel kyckling läggs alltså i den puttrande buljongen med bröstet nedåt i kastrullen. Låt puttra i 25 minuter. Därefter vänder du på kycklingen och låter koka i 5 minuter till. Stäng därefter av plattan, vänd på kycklingen men låt den ligga kvar i buljongen i en kvart till. Ta därefter upp den och klyv den mitt itu. Lägg på ett ugnsfat och häll på häften av karamellsåsen. Grilla i ugnen i ca 15 minuter. Dela kycklingen i mindre bitar och häll på resten av karamellsåsen. Servera med ångkokta grönsaker som du hällt lite masterstock på samt bulgur.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar