torsdag 28 mars 2013

Inkokt lax med sherrysås

Ja nu blir det två recept med sherry på raken men va sjuttsingen det är ju så gott! Nä skämt åsido, det skulle faktiskt bli fina E:s fläskfilé men jag glömde bort att marinaden skulle gotta sig i kylen ett dygn så då fick vi köra laxen idag istället.

Det var tack vare min fina vän S som jag började äta lax faktiskt. Jag hade tidigare aldrig tyckt om lax, jag kunde kanske äta en bit om den var överöst med romsås under min uppväxt men så en dag skulle hon bjuda mig och en kollega på lunch och vad serverade hon om inte inkokt lax och hemgjord majonnäs. S är sjukt bra på att laga mat och den här lunchen var inget undantag. Nej, efter det tog jag mig själv i kragen och började äta lax och här står jag nu och har lagat det till middag till mig själv och gubben min här ute på landet och bara njuter av livet! Inga konstigheter den här gången utan pure simplicity. Laxen och såsen serveras idag med kokt broccoli och sockerärtor. Den här såsen är så god att E just nu har ställt ut resterna på altanen för att det ska kylas ner så han kan doppa snacksen i den!

Inkokt lax med sherrysås
4 pers
 
Laxen
4 bitar lax
1 l vatten
1,5 msk vinättika
1 morot, i bitar
1 lök, skivad
6 vitpepparkorn
6 kryddpepparkorn
persiljestjälkar
 
Såsen
1 dl sherry
1 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 burk creme fraiche
2 msk hackad dill
2 msk hackad gräslök
2 msk hackad persilja

Lägg allt utom laxen i en kastrull och låt koka i tio minuter. Sänk därefter värmen så det bara sjuder. Lägg i laxen och låt ligga i i ca 7 minuter.

Koka ihop sherry, vatten och buljongtärningen tills hälften återstår. Blanda i resten av ingredienserna. Salt behövs inte men kanske peppar?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar