söndag 2 december 2012

Ugnsbakat sidfläsk med vitlöksmos, balsamicosky och brynt salviasmör

1:a advent! Kanske inte bästa tillfället att börja äta GI igen, med tanke på allt gott som hör julen till men nu måste vi faktiskt komma igång igen! E har varit bortrest mycket under hösten och när han drar, försvinner även min disciplin. Vi får se om jag orkar hålla igång denna gång men jag ska försöka! Igår var vi hemma hos J&P och fick så fantastiskt högrev, det hade kokat i fem timmar och bara föll i sär. Jag kom att tänka på min jakt på den bästa porchettan och bestämde mig för att laga till det idag. Utöver matlagningen har det fixats inför julen liksom i alla andra hem kan jag tänka mig. Jag är inte så jättejulig av mig men adventsstakarna måste fram! Dessutom hittade jag handtag på Järnia som jag försökt få Electrolux HOME att få fram åt mig i två år! Hurra! Äntligen har köksön samma handtag som resten av köket!

Gällande porchettan, jag började precis som förra gången med en halvtimme på högsta för att sedan dra ner till 160°. När grisen stått i ugnen i ca en timme kom jag på att E skulle iväg på bio idag! Min vältajmade middag skulle ju hinna bli helt kall innan han kom hem, så jag drog ner värmen till 120°, hällde på lite vatten och lade i några vitlöksklyftor och lät den stå i ugnen de extra tre timmarna.

Under tiden som köttet stod i ugnen brynde jag smör i panna (ungefär 150g), när den ändrat färg smulade jag i en peperoncini och hade i en knippe med färsk salvia. Jag drog av pannan från värmen och lät den infuseras med salvian i ungefär en kvart innan jag silade av smöret och hällde det i en skål som jag lagt i en annan skål med is. På bara några minuter börjar smöret stelna igen och då gäller det att hålla igång och vispa. När det fortfarande inte har stelnat har jag i lite rumstempererat smör och saltar.

När köttet kommit ut ur ugnen silade jag skyn och pressade ut vitlöksklyftorna och lät skyn koka ner. Sen i med en matsked eller två med en fin balsamico och låt puttra lite till. Salta och peppra.

Till kvällens middag serveras vitlöksmos. Fyra vitlöksklyftor får koka i vatten en stund innan jag har i blomkålen som kokas mjuk och mosas tillsammans med lite grädde, salt och peppar.


Jag kan säga att köttet aldrig varit så gott som idag! Dock var nog kappan lite för hård enligt min smak. Nästa gång ska jag ha koll på när maten ska serveras innan jag börjar laga den...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar